söndag 15 december 2013

Boracay - Dag 25 & 26

I lördags kväll kom vi äntligen fram till Boracay efter lång väntan på en tråkig flygplats (fast de hade goda munkar för typ 3 kr styck), buss från flygplatsen till färjan och sen taxi från färjan. På flyget hade vi förbeställt nudlar men de kom aldrig så när Joel sagt till och vi tillslut fick dem skulle vi landa om fem minuter. Så där satt vi och käkade kokheta nudlar mitt i landningen, bra säkerhet!

På flygplatsen så köpte vi transfer ända till hotellet, skönt tänkte vi att slippa tänka på extra taxi från färjan. Så vi betalade lika mycket som alla andra, men när vi väl kom till fram med färjan hävdade de att vi bara betalat fram till hamnen. Så då var det bara försöka få tag i en taxi och först ville de packa in oss sex personer på en liten moppe-taxi. Men tack och lov hittade vi en tuck-tuckliknande taxi för 50 spänn. Inte dyrt men sjukt irriterande när man inte har lust med krångel.

Men vi kom fram till hotellet, och det verkade helt okej tills jag upptäckte att det inte fanns något varmvatten och att det sprang runt en kackerlacka i rummet. Vidrigt! Men de dödade den och sen har vi bara hittat två döda till, så jag håller tummarna för att det inte ska komma någon krypandes i mitt ansikte när jag sover. Annars sa hon som jobbar här att de stänger av strömmen titt som tätt för att de går på generator efter tyfonen, men det är inget vi märkt av och hon sa att det ska finnas varmvatten så hoppas hon har rätt för det var inte skönt med kalldusch.

Efter vi installerat oss i rummet (och dödat kackerlackan) gick vi ner på stranden för att äta middag. Vi hittade en restaurang där vi åt trerätters för 32 kr. Och det var det godaste jag ätit på hela resan! I NZ fanns det knappt någon bra mat och vi levde på vitt bröd och snabbnudlar. Här kan vi äta billigt, gott och slippa laga själv. Himmelriket! Kvällen avslutades men en drink innan vi somnade sött i vårt eget rum.

Igår tog vi det lugnt, sov ut, åt frukost på stranden och tog första doppet i det 25 gradiga vattnet. Men efter en dryg timme på stranden började det regna och höll i sig hela eftermiddagen så den spenderades på hotellrummet där vi kollade film och läste bok. Till kvällen klarnade det upp så vi gick ner till stranden för att se solnedgången, dricka några drinkar och äta en god middag.

Idag ser det ut att bli bättre väder så snart är det dags för ett morgondopp i det blå.