söndag 23 februari 2014

Cheesecake med citronmeliss

Idag har jag haft en riktigt mysig söndag. Vaknade ganska tidigt då Joel ville titta på fem-milen, efter det en långfrukost och promenad i spåret. Älskar att vara ute och gå i skogen, väldigt rogivande.
Mötte även upp en god vän för en fika på Ekebyhovs slott och chansen att "prata av sig" lite. 

Haft ett sötsug hela dagen och kände även för att prova något nytt, så jag gjorde en nyttig variant av cheesecake. Blev över förväntan då jag bara höftade ihop lite, räckte för att stilla mitt sötsug!

Cheesecake med citronmeliss

Botten:
Dadlar
Mandlar
Kokosfett

Mixa mandlarna till ett grovt mjöl, hacka ner dadlar och tillsätt kokosfett. Mixa tills det blir en "gegga". Tryck ut "geggan" i en passlig form.

Fyllning:
Kesella 10%
Färsk citronmeliss
Philadelphia naturell
Citronsaft
Honung
Vaniljpulver

Jag mixade kesella, citronmeliss, citronsaft, honung och vaniljpulver till en smet. Sen mosade jag ner philadelphian i smeten. Jag tror dock att man med fördel kan hacka (eller mixa) citronmeliss och sedan bara blanda alla ingredienser förhand, jag tyckte nämligen min smet blev lite för lös.

Bred smeten över botten och ställ i frysen tills den stelnat ca en timme (beroende på hur stor kakan blir). Står den länge i frysen kan man ta fram den lite innan servering. Eftersom jag höftade har jag inga exakta mått, men får prova sig fram helt enkelt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar